Morgen om zijn we weer open
Samsonweg 132, 1521 RM Wormerveer +31 88 22 00 300 hallo@unframed.nl

Hortus Alkmaar

Je zou bijna denken dat je in een (kinder)boek bent beland, maar niets is minder waar: Alkmaars bekendste botanische tuin stond op het punt verloren te gaan. Stichting Hortus Alkmaar beheert sinds 2012 de voormalige kruidentuin van VSM. De botanische tuin is dé plek voor flora en fauna liefhebbers, educatie en onderzoek. Door de geplande gedwongen verkoop van de grond kwam het voortbestaan van deze geliefde Alkmaarse plek in gevaar.

Stichting Hortus zag maar één oplossing: de grond zelf kopen. Dit was echter makkelijker gezegd dan gedaan. De koopsom lag namelijk niet op de plank klaar, er moest een flink bedrag worden opgehaald via een daadkrachtige fondsenwerving. En voor zo’n nobel doel gaan we bij Unframed graag aan de slag. Spoiler alert, de tuin staat nog steeds in volle bloei! 

Simpelweg je hand ophouden en wachten tot deze gevuld wordt, is niet vaak succesvol gebleken. Na een bezoek aan deze unieke plek kwamen we er al snel achter hoe uniek en waardevol de botanische tuin is voor veel verschillende doelgroepen. Dit, en het belang voor eenieder om deze bijzondere tuin te redden, moest een prominente rol in de campagne spelen.

De Hortus is van ons allemaal

De Hortus is een plek voor heel Alkmaar – en omstreken. Loop op een willekeurige dag binnen en je treft er mensen van kantoren in de buurt die er in hun pauze een broodje eten, scholieren die les krijgen over de natuur en kunstenaars die er inspiratie opdoen. De Hortus biedt een plek aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die in de tuinen en het restaurant volledig meedraaien en hier verlost zijn van hun ‘labeltje’. Daarnaast is het dé locatie waar de ijsvogel jaarlijks weer terugkeert. Dus ook de mensen die deze bijzondere vogel graag spotten.

Dat de Hortus voor ieder wat wils biedt, hebben we gevangen in een creatieve campagne, waarin we de bezoekers van de Hortus aanspraken op datgene wat voor hén belangrijk is in de tuin. Dit deden we aan de hand van het woord ‘vinden’. Door mensen enerzijds te vragen wat zij tijdens hun bezoek in de Hortus (terug)vinden en anderzijds de (retorische) vraag te stellen of ze daarom óók vinden dat de Hortus moet blijven, spraken we een stukje verantwoordelijkheidsgevoel aan. De oplossing om de tuin voor iedereen te behouden kreeg vorm in de mogelijkheid tot het aankopen van een stukje Hortus grond. Dit werd massaal gedaan door zowel particulieren als bedrijven. Ook de gemeente bleef niet achter en kocht een aantal vierkante meters. En zo bleef dit bijzondere Groene Hart van Alkmaar behouden.

Resultaat

De campagne draaide zowel offline als online, waar je ook je stukje grond kon kopen. Door middel van lokale media, social media advertenties en mond-tot-mond communicatie van de stichting én haar vele bezoekers had de campagne een groot bereik. De toekomst van de tuin is veiliggesteld en iedereen kan er de komende jaren weer genoeg moois vinden. En dat vinden wij geweldig!

Next work Next work
King Zorgt.

Zelf op zoek naar een meesterwerk?