#Employer branding
Gen z is coming for you! Over 8 jaar bestaat de arbeidsmarkt voor 30% uit een generatie young professionals. Het staat dan ook buiten kijf dat de Gen Z’ers met een noodgang de arbeidsmarkt bestormen. Hoog tijd dus om je wervingscampagne af te stemmen op deze generatie.
Generatie Z is opgegroeid met een constante digitale informatiestroom en filtert deze als geen ander. Een filter met bovendien een zeer kritische blik. Een wervingscampagne gericht op Generatie Z, moet dan ook eerlijk en open zijn. Zomaar een mooi verhaal vertellen? Daar wordt door Gen Z zo doorheen geprikt. Maar waar boei je deze jonge talenten dan wel mee? Tijd voor een kleine masterclass arbeidsmarktcommunicatie op zijn Z’s.
Nog meer dan hun voorgangers, de Millennials, verlangt Generatie Z eigenaarschap over hun tijd. Ze willen zelf bepalen wanneer, waar en waarom ze werken. Het geven van een opdracht met een deadline werkt voor deze generatie dan ook beter, dan een werkweek bepalen in uren. Vertrouwen geven is erg belangrijk voor de Z’s.
Maar Generatie Z komt wel net kijken op de arbeidsmarkt. Richting en kaders hebben ze dan ook zeker nodig: “geef maar aan wat ik moet doen en hoe ik iets moet opleveren, dan ga ik aan de slag”.
De mogelijkheid tot remote werken is een must voor Generatie Z, maar een kantoor met een prettige, sociale werkomgeving is dat net zo. Voelen de Gen Z’s zich fijn in hun werkomgeving, dan zullen ze zonder gemopper hun thuiswerkplek (gedeeltelijk) inruilen voor het kantoor.
Generatie Z vindt het fijn om gezien, gehoord en gewaardeerd te worden. Vanuit hun opvoeding zijn ze gewend om gecoacht te worden. Als coachende werkgever die de dialoog met ze aangaat, bereik je dan ook meer dan met een autoritaire houding.
Daarbij wil Generatie Z zich zo snel mogelijk ontwikkelen. Dit doen ze het liefste door ‘af te kijken’ bij meer ervaren teamgenoten. Doordat deze generatie gewend is binnen no time informatie te filteren en eigen te maken, zijn ze multitaskers van het eerste uur. En al leren ze graag in samenspraak, toch is het belangrijk voor ze dat ze alle vers opgedane kennis autonoom kunnen uitwerken.
Impact maken en van betekenis zijn, daar komt Generatie Z zijn bed voor uit. Ze proberen met man en macht de aarde te redden, zijn zich bewust van hun mentale gezondheid en zullen eerder hummus op een brood smeren dan smeerworst.
Ze realiseren zich dat hun gedrag invloed heeft en willen dit ook terugzien in hun werk. Wil deze generatie aantrekken, laat dan het maatschappelijk belang van je organisatie terugkomen in je employer branding.
Dat je Generatie Z het beste via social media bereikt, is een no-brainer. Maar hoe ziet een succesvolle Gen Z wervingscampagne er dan uit? Voor een lange vacaturetekst lopen ze in ieder geval niet warm. Tijd om buiten de lijntjes te kleuren en echt op te vallen met jouw arbeidsmarktcommunicatie. Giet jouw employer branding in een uniek concept met een opvallend jasje.
Unframed bedenkt en creëert samen met jouw organisatie een wervingscampagne waar zelfs Generatie Z de stopkracht van inziet.
‘We moeten nu echt iets met social media gaan doen’, betrap je jezelf wel eens op deze uitspraak?
Offline marketing is een ondergeschoven kindje in dit online tijdperk. Zonde, want in een goede wervingscampagne vult de offline campagne juist de online campagne aan (en vice versa).